‘Limfjordsforfattere – Havren, hakken, skovlen og spaden’ ved Else Bisgaard

14/12/2020

Aflyst

Else Bisgaards andet foredrag i serien om Det folkelige Gennembrud og Limfjordsforfattere har fokus på to af de store og kendte husmands- og bondeforfattere, Jeppe Aakjær og Johan Skjoldborg.

Jeppe Aakjær behøver næppe en nærmere præsentation her. Han præsterede både poetisk naturromantik og kras realisme, og som sådan favner han meget bredt rent litteraturhistorisk. Hans bjælderinglende havre og stemningsfyldte hejreflugt over danske vange tegner et poetisk billede af et harmonisk Danmark med en stemningsfyldt natur. I skærende kontrast hertil står Aakjærs romaner om tyendes og småkårsfolks elendige og undertrykte vilkår i et brutalt klassesamfund.

Johan Skjoldborg blev først og fremmest skildrer af husmændenes forhold men også han kunne digte om glæden ved håndens arbejde, når foråret bryder frem og man griber hakken og spaden.

Foredraget vil fokusere på udvalgte værker og bl.a. påvise afsæt i Limfjordsegnene. Og naturligvis skal vi synge, hvis omstændighederne tillader det!

Jeppe Aakjær

Johan Skjoldborg

Afholdes i samarbejde med Morsø Folkebibliotek

Prisen på 100 kr er inkl. kaffe/ te og kage