Russisk selvforståelse: Fra Peter den Store til Putin

17/11/2022

Kan det være et mere aktuelt foredrag i dag end et foredrag om Putin. Her tegner lektor og forfatter Torben Heuer et portræt af den russiske selvforståelse fra Peter den Store til Putin og Rusland som stormagt, som i dag har resulteret i Putins invasion af Ukraine.

Torben Heuer er tidligere gymnasielektor og universitetsunderviser inden for russisk sprog, kultur og historie og har været lektor i dansk ved Skt. Petersborgs Statsuniversitet.

Han er nu forfatter og har gennem mange år holdt foredrag om russiske forhold på baggrund af sin vidstrakte rejseerfaring fra både den gamle Sovjetunion og det nye Rusland.

Han er medforfatter af bogen, Putins Rusland, som er skrevet af seks forskere og ruslandseksperter. Bogen behandler centrale aspekter af de politiske, økonomiske og klimamæssige problemer, som Rusland står overfor. Bogen belyser den russiske selvforståelse, og hvorledes denne spiller ind i den aktuelle krig i Ukraine. Putins Rusland tegner et billede af et på mange måder svækket Rusland, som på trods af dette forsøger at genvinde sin rolle som global stormagt ved at føre en aggressiv udenrigspolitik over for sine nabostater.

Du er her: ForsideArrangementRussisk selvforståelse: Fra Peter den Store til Putin