Digteren Dylan – Om litterære kvaliteter og perspektiver i Dylans sange

05/04/2022

Der var delte meninger om valget, da Det Svenske Akademi i 2016 tildelte Bob Dylan Nobelprisen i litteratur. En af dem, der indstillede Dylan til Nobelprisen var professor Anne-Marie Mai fra Syddansk Universitet.

Anne-Marie Mai har skrevet bogen ”Digteren Dylan”, hvor hun beskæftiger sig med effekten af Dylans metode.  Hvordan den skaber en poesi, der er »bevægelig og forreven«. Forreven, fordi de brudstykker, som digteren låner andre steder fra, fragter betydning og historie med sig, »de er mærket af et vist slid« og skaber billeder, som skurrer mod hinanden.

Uanset hvad man måtte mene om Dylans stemme, hans kunstneriske stilbrud i løbet af karrieren eller valget af ham som nobelprismodtager, kan man ikke se bort fra, at teksterne er interessante.

Foredraget handler ikke kun om myten Dylan eller om teksternes mytologiske univers, men også om sangteksternes sammensætning; hvad det er, der skaber den fascinerende og mærkelige blanding af romantisk længsel og ironi, allegori og autenticitet på verselinjerne.

Anne-Marie Mai er professor i litteratur, Syddansk Universitet og var en talsperson for at Dylan fik Nobelprisen.

I forbindelse med foredraget serveres et glas vin eller vand.

Du er her: ForsideArrangementDigteren Dylan – Om litterære kvaliteter og perspektiver i Dylans sange