Tyske flygtningelejre i Danmark 1945 – 1948

Dato/klokkeslæt

18/04/2023

Morsø Folkebibliotek, Støberisalen, Holgersgade 7, 2. sal, Nykøbing Mors

I februar afholdt Morsø Litteraturforening et foredrag med forfatterinden Anne Lise Marstrand-Jørgensen, som fortalte om sin seneste bog ”Sange om stilhed og hjem”, som ifølge ”Litteratursiden” er en hjerteskærende fortælling om østtyske flygtninge på flugt fra russernes indtog, der bør være ”pensum for velfærdsstruttende danskere”!

Bl.a. som opfølgning på Anne Lise Marstrand-Jørgensens foredrag indbyder Morsø Folkeuniversitet til et spændende og tankevækkende foredrag om de tyske flygtningelejre i Danmark 1945 – 1948.

I forbindelse med Tysklands sammenbrud i 2. verdenskrig, kom et sted mellem 200.000 – 245.000 civile tyske krigsflygtninge til Danmark. De blev i første omgang fordelt i 1100 flygtningeforlægninger rundt om i hele landet, men efterhånden blev de små forlægninger og lejre nedlagt og flygtningene flyttet til større lejre, hvor Rom lejren ved udkanten af Klosterhede syd for Lemvig blev en af de større lejre, som eksisterede frem til 1948.

Kom og hør museumsinspektør Inger Bjørn Knudsen fra Lemvig museum med udgangspunkt i flygtningelejren i Rom fortælle om de tyske flygtningelejre, om livet i lejrene og de menneskelige skæbner, der var knyttet hertil. 48% af krigsflygtningene i Rom lejren var kvinder, 40% børn og kun 12% mænd. Og man levede bag pigtråd og man måtte ikke fraternisere med den danske befolkning. Vel ikke det stolteste øjeblik i den danske historie.

Inger Bjørn Knudsen har skrevet bogen ”Bag pigtråd” om Rom flygtningelejren.

Reservering og tilmelding

Tilmeldinger er lukket for dette arrangement.

Du er her: ForsideArrangementTyske flygtningelejre i Danmark 1945 – 1948
www.morsoe-folkeuniversitetet.dk